学生生活

2012年02月03日

専攻教育

平成23年度 科学英語II (Scientific English II)

2011年度後期授業科目
 生命科学科3年生12名による英語によるポスター発表が2012年2月3日午後に百年講堂で行なわれました。発表内容は第3学年前期に設定された「早期研究室体験実習」での体験・成果を基に、英文論文を作成し、最後に口頭発表用にポスターとしてまとめたものです。この模擬国際会議ポスター発表(Mock International Conference Poster Presentations)はタイトルから内容まで学生自身が工夫して作成したものです。発表当日は直接研究をご指導いただいた教室の先生にも参加していただき、会場では英語による活発な質疑が行われ、最後に参加者によるベストポスターの投票が行なわれました。学生がこの成果発表をまとめるために研究室体験で指導された諸先生には多大なご協力をしていただきましたことに心から感謝申し上げます。



 科学英語IIでは英文論文作成のためにまず投稿先となる欧文学術雑誌を各自選択し、その投稿規定に従ってdraftをパーツごとに書き上げて行き、最後は投稿時の書簡や論文改訂時の査読者への対応まで、一連の流れを体験します。そしてその論文推敲の過程を全てポートフォリオとして、提出する事を義務づけています。論文作成の体験を通して、情報を簡潔明快に伝えられる能力の育成を目指しています。最後にまとめた内容をポスターにして口頭での研究成果発表会を催し、そのための繰り返し練習が英語のスピーチの上達にも繋がっています。




担当教員のChristine Kuramoto先生からは次のようなコメントをいただきました。


The 3rd Annual Mock International Poster Conference


This year marked the 3rd annual Mock International Poster Conference for our 3rd year biomedical science students. The students worked hard to create posters in English from their early exposure research experience. The students’ mentors gave them valuable advice as they prepared their posters and got ready to present them in English. I was very proud of the enthusiasm with which this year’s class prepared and practiced their posters.

One of the highlights for me this year was getting some very positive feedback from a PhD student who had attended the Mock Conference every year since we began. The student told me that this activity had been very educational for him as well as the students presenting. He said that he feels that over the 3 year period, he has become better able to understand all of the presentations and ask questions to each presenter. He could clearly recognize, this year, that he has broadened his knowledge of both science and English as he watched the wide variety of scientific research which the students presented.

I hope that this experience will continue to educate both the presenters and the attendees to the mock conference.


Christine Kuramoto



科学英語II担当教員
Christine Kuramoto(医学教育学)、岩城 徹(神経病理学)


■  学生の感想文
ページのトップへ